Mianos morsomme og effektive pedagogikk
Først litt om bakgrunnen. Jens begynte å spille piano som 5-6 åring.
- Jeg utforsket pianoet, toner og harmonier fordi jeg syntes det var gøy. Etter hvert brukte jeg det som avslapning. Jeg kunne til og med sitte å spille i halvsøvne(!) Hvis jeg kjedet meg satte jeg meg gjerne ned og spilte, det fantes jo ikke Internett eller Disney Channel den gangen. Jeg eksperimenterte, og fant ut hva jeg selv syntes låt fint.
- I voksen alder har jeg skjønt at måten jeg lærte piano på, er samme måte som barn lærer språk. Gjennom erfaring, lytting og eksperimentering. Prøving og feiling.
Pedagogisk kalles denne metoden for induktiv læring (læring gjennom erfaring), motsatsen er deduktiv (læring gjennom teori). Vi tror at musikk kan læres av alle. Musikk er jo som et språk, og på samme måte som alle lærer seg å snakke, kan alle lære å spille hvis de er motivert og tidlig opplever mestring.
- Når jeg studerte pedagogikk på Universitetet i Oslo lærte jeg at den induktive metoden er den meste effektive i forhold til læringsutbytte og at den kan anvendes i alle fag. Dermed tenkte jeg at kanskje kan denne formen for pedagogikk brukes til pianoundervisning?
Hvis man vil at barna skal spille et instrument, er det viktig å anskaffe et eller flere og la det stå fritt tilgjengelig så barna kan spille på det når de har lyst. Hvorfor ikke kjøpe instrumenter som julegave og bursdagsgave? Og gjerne også ved andre anledninger. Det er gaver med mening og varig glede.
Hva vil du lære på kursene?
Hva kreves av deltakerne?
Hva gjør Miano annerledes?
1. Gøy - få positive opplevelser
Vi har fokus på at det skal være gøy å spille piano (ok, vi er heldigvis ikke alene om det :)). Gøy for en 2. klassing er som regel noe annet enn for en 8. klassing eller for en voksen. Vi har mye lek og moro på kursene. Og så er vi veldig opptatt av mestringsfølelse. Derfor legger vi stor vekt på at man raskt lærer å spille enkle sanger man selv liker. Vi bruker aktivt "play-along" som teknikk fordi det er gøy å spille til kule låter og det gir mestringsfølelse.
2. Gehørlære - "Mianometoden"
Vi jobber med aktiv lytting /gehør. Lærer man å lytte til - og forstå - det man selv spiller - så har man fått et verktøy for livslang læring og glede med piano. Det blir litt som å gi en fiskestang i stedet for en fisk.
3. "Karrieremuligheter" - jobb for ungdom - bli selv instruktør?
Vi benytter ungdom som instruktører for barn og ungdom - under oppsyn og veiledning av voksne. Vi har erfart at barn elsker å omgås ungdom, og at ungdom med den riktige skoleringen gjør en fantastisk jobb sammen med barna. Vi benytter leker som har med musikk å gjøre, slik at barna får et positivt forhold til det å lære å spille og komme på Mianokursene.
- Jeg utforsket pianoet, toner og harmonier fordi jeg syntes det var gøy. Etter hvert brukte jeg det som avslapning. Jeg kunne til og med sitte å spille i halvsøvne(!) Hvis jeg kjedet meg satte jeg meg gjerne ned og spilte, det fantes jo ikke Internett eller Disney Channel den gangen. Jeg eksperimenterte, og fant ut hva jeg selv syntes låt fint.
- I voksen alder har jeg skjønt at måten jeg lærte piano på, er samme måte som barn lærer språk. Gjennom erfaring, lytting og eksperimentering. Prøving og feiling.
Pedagogisk kalles denne metoden for induktiv læring (læring gjennom erfaring), motsatsen er deduktiv (læring gjennom teori). Vi tror at musikk kan læres av alle. Musikk er jo som et språk, og på samme måte som alle lærer seg å snakke, kan alle lære å spille hvis de er motivert og tidlig opplever mestring.
- Når jeg studerte pedagogikk på Universitetet i Oslo lærte jeg at den induktive metoden er den meste effektive i forhold til læringsutbytte og at den kan anvendes i alle fag. Dermed tenkte jeg at kanskje kan denne formen for pedagogikk brukes til pianoundervisning?
Hvis man vil at barna skal spille et instrument, er det viktig å anskaffe et eller flere og la det stå fritt tilgjengelig så barna kan spille på det når de har lyst. Hvorfor ikke kjøpe instrumenter som julegave og bursdagsgave? Og gjerne også ved andre anledninger. Det er gaver med mening og varig glede.
Hva vil du lære på kursene?
- Læring gjennom erfaring, lek og eksperimentering
- Gehør
- Akkorder og besifring
- Improvisasjon
- Play along, dvs spille til annen musikk (egne favorittlåter)
- Spille alene og sammen med andre
Hva kreves av deltakerne?
- Ingen forkunnskaper nødvendig
- Dersom man har gått på pianoundervisning og lært noter er det helt fint.
- Eget keyboard / gitar som kan tas med på øvelsene er en fordel, men ikke et krav (se notat om anbefalte keyboard)
- Egen musikkspiller (Spotify, Wimp, MP3 etc) er en fordel å ha hjemme for play-along.
Hva gjør Miano annerledes?
1. Gøy - få positive opplevelser
Vi har fokus på at det skal være gøy å spille piano (ok, vi er heldigvis ikke alene om det :)). Gøy for en 2. klassing er som regel noe annet enn for en 8. klassing eller for en voksen. Vi har mye lek og moro på kursene. Og så er vi veldig opptatt av mestringsfølelse. Derfor legger vi stor vekt på at man raskt lærer å spille enkle sanger man selv liker. Vi bruker aktivt "play-along" som teknikk fordi det er gøy å spille til kule låter og det gir mestringsfølelse.
2. Gehørlære - "Mianometoden"
Vi jobber med aktiv lytting /gehør. Lærer man å lytte til - og forstå - det man selv spiller - så har man fått et verktøy for livslang læring og glede med piano. Det blir litt som å gi en fiskestang i stedet for en fisk.
3. "Karrieremuligheter" - jobb for ungdom - bli selv instruktør?
Vi benytter ungdom som instruktører for barn og ungdom - under oppsyn og veiledning av voksne. Vi har erfart at barn elsker å omgås ungdom, og at ungdom med den riktige skoleringen gjør en fantastisk jobb sammen med barna. Vi benytter leker som har med musikk å gjøre, slik at barna får et positivt forhold til det å lære å spille og komme på Mianokursene.